Posts Tagged by sproglig udvikling

Flip flap for små børn

På Arbejdermuseet i København er der en sjov lille feature, hvor man med en “flip flap” får en snip af en historie samt et nr. til en skuffe, hvor man kan få hele historien.
Jeg kan godt huske, hvordan jeg selv producerede flip-flappere med sjove udsagn, da jeg var barn, og efter familiens museumsbesøg gik mine egen børn gik da også straks i gang med at finde på alle mulige variationer af latrinære udsagn o.l. til deres flip flap…

Men Arbejdermuseets idé fik mine tanker til at fortsætte ad den sprogpædagogiske vej:
Med børn i børnehavealderen giver det en sjov anledning til at følge en besked og udføre en bevægelse, når man først skal vælge et tal udenpå, så et tal indeni, så et tal mere, bag hvilket der står en motorisk anvisning: Hop hen til vinduet. Kravl rundt om bordet. Kryb på maven under bordet. Kravl op på sofaen og hop ned. Gå museskridt ud i køkkenet. Hop ti englehop. Rul gennem stuen. Hop tolv frøhop. Slå en kolbøtte. Gå på line. Løb rundt om huset. Osv.



Hvis man ikke gider skrive så meget, kan man nøjes med at skrive bevægelserne (fx “hoppe”) og så selv udvide, når man giver barnet en anvisning.

Jeg prøvede legen med de 4-årige talebørn, som jeg underviser, og det virkede utrolig sjovt og motiverende med den lille flip flap.

Man kan også lave en anden sprogstimulerende leg, hvor man skriver sætninger eller små rim i stedet for enkeltord. Barnet skal så tælle ordene i sætningen. Ordene tælles ved hjælp af ærteposer, som kastes, imens man siger dem.
Hvis der kun står et enkelt ord i flip-flappen, skal barnet selv lave en sætning med ordet OG tælle ordene.

Man kan også lave små tegninger i stedet for at skrive, og så vil børn helt ned til 1-års-alderen synes, at flip-flappen er sjov.

Du folder en flip flap sådan her: Klip et kvadrat. Fold hjørnerne ind mod midten. Vend forsiden nedad mod bordet, og fold igen hjørnerne ind mod midten. Form flip-flappen som en lille æggebakke ved at stikke fingrene ind i hjørnehullerne (se det øverste billede).

Et fantastisk babyspil med flashcards

Mit babyspil kom med posten fra Gyldendags Børnebogklub, og jeg må indrømme, at jeg var lidt skeptisk overfor konceptet. Forudså, at kortene i løbet af nulkommadut ville være spredt udover hele stuegulvet.

Mit babyspil består af 20 flashcards med lækre fotos af dyr, frugt/grønt og andre ting, samt af små børn med forskellige ansigtsudtryk. Og, ja, de bliver hurtigt spredt og kastet med, men når man sætter sig og spiller med barnet, så virker de! Anderledes end en almindelig babybog!

Man kan spille med flashcards’ene på forskellige niveauer:

Trin 1. Nogle få brikker vælges ud. Man viser barnet en brik ad gangen og fortæller om motivet. Hvis man bruger babytegn, laver man desuden babytegnet, der passer til.

Trin 2: Nogle brikker lægges ud på gulvet med billedsiden nedad. Barnet tager brikkerne op et ad gangen, og man fortæller om de pågældende motiver.

Trin 3: Man lægger brikkerne på gulvet med billedsiden opad, og beder barnet om at finde et bestemt motiv, fx “Hvor er koen?”

Trin 4: Man lægger brikkerne på gulvet med billedsiden opad, mens man fortæller barnet om motiverne. Derefter vender man kortene om, så billedsiden nu er nedad. Man siger fx. “Hvor er hunden?”, og så skal barnet forsøge at huske, hvor kortet med hunden er og tage brikken op.

Jeg synes, det virkede utroligt godt, da jeg spillede det med Pelle (16 mdr.). Han var meget optaget af billederne og vores snak om dem.

Når man læser i en bog, har barnet ofte lyst til at bladre hurtigt igennem bogen eller også er der flere motiver på én side, som kan gøre det svært for barnet at fokusere på ét billede. Med flashcards kan man nemt dvæle i længere tid ved ét billede. Og hvis barnet bliver ukoncenteret, kan man gemme de andre kort;-)

Flashcards bliver brugt meget, når man underviser børn, der er forsinket i deres sproglige udvikling.
Som babyspil fungerer de ligeså sprogstimulerende.

Man kan købe Mit babyspil gennem Gyldendals Børnebogklub.

Har man et billedlotteri eller et vendespil med gode billeder, kan man også bare bruge det, selvom kartonkvaliteten selvfølgelig ikke er den samme.

Brevkasse: Hvor sent kan man begynde på babytegn?

Spørgsmål

Hej Stine

Jeg er aldrig kommet igang med babytegn. Min dreng er lige fyldt et år og er meget meddelsom, øver sig på rigtige ord, som fx bad. Vil dit online-kursus i babytegn være understøttende for hans sproglige udvikling eller er jeg simpelthen for sent på den?

Venlig hilsen

Anna

Svar

Hej Anna

Tak for dit spørgsmål.

Ja, jeg mener godt, man kan begynde på babytegn ved 1-års-alderen og få gavn af det indtil barnet er 2-3 år.

Indtil barnet taler rent, kan det ofte være svært at forstå, hvad han siger og mange af ordene udtales ens. Samtidig er sprogforståelsen jo i rivende udvikling i årene 1-3, og barnet kan derfor blive frygteligt frustreret, når man ikke lige forstår, hvad han siger. Her kan babytegn være et værktøj for barnet til at gøre sig mere forståelig.

Du oplever, at din dreng gør sine første forsøg på at sige ord, og det er jo et tegn på, at han er meget opmærksom på sproget. Det vil gøre det nemt at bruge babytegn, og jeg tror, du vil opleve, at han vil lære tegnene hurtigt og begynde at tale endnu mere. Husk at babytegn jo ikke står alene, men bruges sammen med det talte ord.

Jeg begyndte selv med babytegn, da mit tredje barn, Tue, var 1,5 år og det var til gavn og glæde for os alle.

Med mit e-mail-kursus får du alt at vide om babytegn, men også generelle tips til sproglig stimulering af din baby. Hvert kapitel indeholder desuden også idéer til sprogstimulerende aktiviteter i hverdagen, hvor babytegn indgår som en naturlig del.
Du kan læse et af kapitlerne her: http://www.babyhuset-tutti.dk/2011/05/19/babytegn-og-mad/

Mange hilsener

Stine

Sko min pony, sko min hest

Hurra! Det virkede. Pelle, 1 år, ville gerne lege gemmeleg med hesten, fåret, hunden, katten og aben. Og han kan efterhånden navnene på alle sine dyr.

Et par noter til sprogleg med dyr er:

1. Gentagelse, gentagelse, gentagelse med det samme dyr og det samme gemmested er vejen frem. Jeg ved det godt. Men når man leger med små børn, bliver man VIRKELIG mindet om det…

2. Husk at samarbejde med barnet, lytte til barnet, kigge på barnet, følge barnet. Det kan godt være, at du har et bestemt formål med legen, men du kommer meget længere, hvis du inddrager barnet. Anerkender, at barnets legeidéer også er gode. Fx. gik jeg i gang med at lege “værsgo – taak – og må mor få hesten?”, men Pelle fandt på, at hesten skulle gemmes under min nederdel. Så legede vi den leg;-)

I dag får du en dejlig, stimulerende leg med babymassage af fødder og tæer, som kan bruges med baby lige fra dag ét og, ja, i flere år:

Sko min pony
Tekst: Trad. norsk remse, på dansk ved Anne-Mette Riis
Leg: Stine Winther

Sko min pony, sko min hest.
Hvilket søm sidder allerbedst?
Det lille søm?
Eller det lille søm?
Eller det lille søm?
Eller det lille søm?
Dét lille søm sidder allerbedst!

Legebeskrivelse:
Babymassage af fødder og tæer! Lav små tryk med tommelfingrene på hele fodsålen. Rul hver lille tå, og slut af med at stryge med tommelfingrene ovenpå foden fra tæerne ned mod anklen. Den stimulerer mange af reflekspunkterne på foden (zoneterapi), bl.a. mave-tarm-systemet og jeg har efterhånden hørt mange mødre fortælle, at det hjælper, når baby har vrøvl med maven.

Fodmassagen er en del af mit kursus Tutti Babymassage, E-bogen “Babymassage. Trin for trin-guide”, som kan købes i min webbutik, samt miniguiden “Fra top til tå – det kan vi lige nå”, som du får gratis, når du tilmelder dig TuttiNyt. Med TuttiNyt får du i øvrigt også min 16-siders e-bog “BOOST DIN BABY – 6 tips til stimulering af baby fra dag ét”:-)

Brevkasse: Baby på 10 måneder kan (næsten) gå, men har ikke noget sprog

Spørgsmål

Hej Stine.

Jeg ville høre om du kendte til mit problem.

Min mand og jeg har tit talt om hvor hurtig vores datter har været, hun kravlede rigtigt fra starten som hun skulle, begyndte allerede som 7/8måneder at støtte sig op ad ting stående, som 9 måneder vil hun gå hvor man holder hendes hænder og her hvor hun snart er 10 måneder står hun selv uden støtte…

MEN… hun har intet sprog! Hun siger “dadadadada” og det er for det meste, når hun er sur. Hun er slet ikke interesseret i pegebøger eller “katten siger miavv”, ligesom hun heller ikke har ro til at ville have læst historier.

Når vi leger på gulvet med hendes legetøj går jeg meget op i at sige farverne osv, men det interessere hende slet ikke, og hun holder måske til at sidde og lege i 5 min, så skal hun op og gå.

Hvad kan jeg gøre?

På forhånd mange tak

Mvh Viktoria

Svar

Kære Viktoria

Tak for dit spørgsmål!

Ja, jeg har set masser af eksempler på babyer, hvis motoriske udvikling går lynhurtig, og som derfor ikke har ro på sig til mere stillesiddende aktiviteter. Ligesom jeg har set masser af eksempler på det modsatte.

Jeg vil nu ikke beskrive det som et problem. Din datter har brugt det meste af tiden på at lære at komme omkring, og hun nyder stadig den oplevelse, det er for hende at bevæge sig og udforske omgivelserne på egen hånd. Det skal I ikke bekymre jer om. Den tid skal nok komme, hvor hun kan sidde stille og fordybe sig. Vær tålmodig. Og tilbyd hende fortsat at samtale om ting og kigge i bøger, det er helt fint. Men lad hende selv bestemme, hvor længe. 5 min. er fint.

Det er meget normalt, at sprogkompetencen ikke er så udviklet hos de motorisk hurtige babyer. Det, I skal holde øje med, er dog ikke så meget, hvilke lyde, hun kan sige (eller ikke sige), men snarere, hvilke ord, hun reagerer på. Den sproglige udvikling starter med forståelse af ord. Et barn med stor sprogforståelse lærer hurtigt at tale, når først tungen kommer på gled.

Her er nogle forslag til, hvordan I kan stimulere sproglig udvikling:

  1. Snak til hende, når I laver hverdagsting sammen: Tager tøj på (nævn beklædningsdele), spiser mad (nævn ingredienserne). Selvom hun ikke kigger interesseret på jer, så snak alligevel. Og husk i øvrigt at lade radio og fjernsyn være slukket, når I snakker.
  2. Følg efter hende, når hun går, og sæt ord på tingene, hvis hun finder noget spændende at undersøge. Hvis hun fx går hen til en reol og hiver bøger ned, så gå hen til hende og sig: “Har du fundet en bog? Falder de ned? Kom, nu sætter vi dem ind igen.”
  3. Sang og musik er sprogstimulerende:
    • sæt cd med børnemusik på og dans, imens I synger med på sangene
    • lav sanglege med masser af bevægelse, gå fx til babyrytmik, hvor I kan lære nogle gode sanglege. Og selvom hun måske de første 4-6-8 gange drøner rundt med sin egen dagsorden, så vil sangene blive en del af hendes sproglige erfaringer, som hun vil trække på senere hen
  4. Leg lege med bevægelse på:
    • kast og tril med bold – gerne mange på én gang
    • byg med klodser, som kan spredes på gulvet eller sættes op og hentes ned fra sofabordet
    • giv hende en lille vogn, taske eller kurv, som hun kan gå rundt med,. Put ting i, som I sætter ord på, fx små dyr eller legetøjsmad, og som hun kan hælde ud på gulvet og samle op igen

Læs også mit blogindlæg om at læse bøger med baby:Højtlæsning med de små

Og for læsere, som måske har en stor baby, der ikke kravler endnu, vil jeg foreslå, at I læser mit blogindlæg om babyer, der kravler/ikke kravler: En chimpanse i huset

Kærlig hilsen

Stine

Spørgsmål og svar er også udgivet på baby.dk

Hvor mange ord kan baby forstå?

I går var jeg på Østerbro Bibliotek og fortælle om babytegn.

Her kom vi, som altid, ind på, om man kan lære sin baby ordet “nej”, hvis man ryster på hovedet eller vifter med pegefingeren! Det har jeg allerede skrevet om i et andet indlæg.

Men hvilke og hvor mange ord kan baby forstå?
Ved 8-10 mdr. kan man godt forvente, at baby forstår 10-20 ord.
Ved 15-18 mdr. alderen er ordforrådet vokset til ca. 100 ord.
Dvs. at baby lærer omkring 2,5 ord om ugen i den mellemliggende periode!

En af babyerne var 13 mdr., og moren kunne ikke sådan på stående fod nævne, hvilke ord, babyen forstod.

Så i dag er det tid til et sprogeftersyn: Vi skal lave et tjek af babys ordforråd!

Start med at tænke over, hvad du ofte taler til din baby om, og prøv så dagen igennem at give dig tid til lægge mærke til babys respons. Lad mig – endnu engang – bruge Pelle, 11 mdr., som ex.:

Morgen
Pelle og jeg er de første, der står op og går ned i stuen. Her kigger vi efter katten. Hvor er katten?, spørger jeg. Pelle vender og drejer sig og kigger efter katten, imens han siger nogle lyse toner, som helt tydeligt er en efterligning af kattens mjawen.

Formiddag

Efter sin formiddagslur plejer jeg at amme Pelle. Vi sætter os og snakker og kysser lidt, og så spørger jeg, om han vil have babs (ja, det er det altså blevet til…) Han kigger på min bluse, læner sig ind mod mig og klapper mig på brystet.
Bagefter spørger jeg, om vi skal finde far. Hvor er far? Pelle kigger ind ad døren til sin fars lydstudie, og vi går ind for at sige hej til far.

Leg
Vi sætter os på gulvet ved siden af legetøjet, og jeg spørger, om vi skal lege med bolden. Pelle fanger bolden med sit blik og strækker sig efter den.

Frokost
Vi går ud i køkkenet, og jeg siger, at nu skal vi have mad. Pelle laver smaskelyde med munden.

Aften
Pelle sidder og spiser, men læner sig på et tidspunkt bagover. Han klynker lidt og jeg spørger, om han vil op. Han læner sig frem og laver en bevægelse, som om han vil op af stolen. Jeg rejser mig, og han strækker sine arme op i luften.

Så langt, så godt. Vi kan i hvert fald konstatere, at Pelle kan genkende ordene kat, babs, bold, far, mad og op. Han kan også gentage nogle af ordene ved at efterligne ordets “lyd”  (mjaw, smask), og han kan lave et babytegn (op).

Babytegnet for "op" er i virkeligheden en finger, der peger op i luften. Men alle babyer gør sådan her, når de vil op, så det tegn bruger vi herhjemme.

Nu er det din tur! Hvordan går det med din babys sprogudvikling? Hvilke ord kender din baby?

PS Moren med den 13 mdr. gamle baby kom efterfølgende i tanker om, at hendes baby allerede fra 9 mdr. kunne forstå, når hun skulle i bad. Fordi babyen altid græd, når moren gik ud af rummet, havde hun nemlig selv opfundet et babytegn for “bad”: Hun lavede plaskebevægelser i luften med hænderne, imens hun sagde “Du skal i bad – plaskeplaske!”

PPS Med babytegn kan man stimulere babys sprogudvikling, og jeg lovede selvfølgelig deltagerne ved babycaféen, at de kunne købe e-mail-kurset “Babytegn -Kom godt i gang” til særpris. Hvis du tilmelder dig TuttiNyt i kolonnen til højre, kan du også benytte dig af tilbudet:-)

Hvad siger en kanin?

Vi har fået kat! Mest, fordi vi ikke gider at have mus… Men katten har også vist sig at give børnenes liv en ekstra dimension. Lille Pelle på 10 mdr. bliver helt mundlam og stirrer begejstret på katten. Han drejer og strækker sig efter den. Ja, det ville ikke komme bag på mig, hvis det blev katten, der fik Pelle ud og kravle!

I legeverdenen fylder dyr jo også en del: Der findes tonsvis af tøjdyr, legetøjsdyr, pegebøger og billedbøger med dyr, og sidst – men ikke mindst – børnesange/lege om dyr.

Så de næste dage, vil jeg her på bloggen dele ud af de aktiviteter med legedyr, som jeg har gode erfaringer med.

Først og fremmest: Når din baby er omkring 6 mdr., så køb (sy/strik/hækl?) en lille samling med dyr. Helst så naturtro som muligt. Opbevar dem i en lille kuffert. Babyer elsker, når kufferten åbner sig og et dyr kommer til syne! (På et tidspunkt, som regel omkring 8-mdr. alderen, bliver kuffertens konstruktion mere interessant end dens indhold, men lad det nu ligge…)

Dagens leg:

Tag kufferten med dyr frem. Ryst kufferten rytmisk, så dyrene laver en raslelyd, imens du siger/synger dette rim:

Dyret i kufferten

Melodi: Inde i min hånd af Lotte Kærså
Tekst/leg: Stine Winther

Nede i min kuffert
Nede i min kuffert
Er der et lille dyr…
Hvad er det?

Legebeskrivelse
Lad et dyr komme op af kufferten, sig hvad det og giv det til barnet. Sig dyrets lyd. Lav evt. også babytegnet for det aktuelle dyr.

PS Vidste du, at noget af det første, børn begynder at efterligne sprogligt, er dyrelyde?

PPS Hvad siger en kanin egentlig??

Kan man sige nej?

På Pelles 10 måneders-dag sagde jeg JA til det her:

Sol, lammeskyer og havblik ved Strøby Ladeplads!

Jeg sagde JA til at køre tidligt afsted, så jeg havde god tid til at putte Pelle inden babyrytmik i mødregruppe. Han sov hele timen, og en time bagefter, hvor jeg nød stilheden “på kontoret”, som man kan se:

"På kontoret" med baby og havudsigt

Det var meget vigtigt, at Pelle fik sovet, for han var træt, og når Pelle er træt, udstøder han nogle meget høje skrig!

Han skriger også, når han er sulten, når han har noget i bleen, når legetøjet driller, når han savner selskab…

Det er så høje skrig, at det ikke er til at holde ud for os andre, og sommetider bliver vi så irriterede, at vi vrisser NEJ til ham.

Selvom vi ved, at det ikke nytter noget. En baby på 10 måneder forstår ikke ordet NEJ.
En baby på 10 måneder kan heller ikke stoppe, når der er noget, man ikke vil have, at han gør.

Jeg har hørt mange voksne forsøge at opdrage en baby ved at sige NEJ og STOP. Men det er spild af kræfter. For selvom man måske lykkes med at få barnet til at opleve, at man er sur, så vil barnet aldrig kunne begribe hvorfor, og det er heller ikke sikkert, at det vil stoppe sin handling. Jo, det vil stoppe, hvis man bliver så sur, at det bliver utryg og begynder at græde.
Men det har stadig ikke forstået noget. Det er det nemlig slet ikke i stand til.

Så hvad gør man, når det lille barn gør noget, man ikke vil have?

Man siger stille og roligt, at barnet skal lade være, imens man afleder barnet, viser det, hvad det gerne må, forsøger at afkode, hvad det er, barnet har behov for, skaber en ny situation…tja, man kommer altså ikke sovende gennem dagen med små børn!
Jeg vågner i hvert fald af min døs, når Pelle skriger;-)

Desværre er det ikke altid lige nemt at forstå, hvilket behov en baby på 10 måneder skal have opfyldt LIGE NU OG HER…

Så jeg kaster om mig med mad, vand, ble, sut, kys, legetøj, babser, younameit, imens jeg laver babytegn som en sindssyg i håb om, at han snart, snart, SNART kan lave nogle selv.

Han ligner sig selv – og dog

Efter en måneds sommerferie mødtes jeg med en mødregruppe igen til nogle flere timer med Tutti Babymassage. Babyerne havde forandret sig på den måned, det var tydeligt at se. Fysisk, men også udtrykket i ansigtet.

“Men Pelle han ligner sig selv”, sagde de i  mødregruppen.
Pelle blev ni måneder i sommerferien. Og ja, de ydre forandringer er knap så tydelige. Han kravler ikke endnu..hosthost…den magelige dreng. Han møver sig rundt på numsen, men ikke sååå langt. Mest rundt.
Til gengæld kan han sidde længe fordybet i at undersøge legetøjet.

Og så har han fået interesse for bøger!

Hihihi, griner han med lys stemme og iagttager opmærksomt siderne forvandle sig, når der bladres. Det er ren magi! Kimen er lagt til at læse Harry Potter om 10 år som storebror Malte:-)

Når jeg holder foredrag om babytegn og den sproglige udvikling, bliver jeg tit spurgt om, hvornår man kan læse bøger med sin baby. Og til det kan jeg kun svare: Når baby er klar til det. Det er, som med så meget andet, utroligt individuelt. Men du kan sagtens begynde at prøve fra 9 mdr.-alderen. Hvis din baby er mere interesseret i at sutte på bogen og rive i siderne, gemmer du bare bøgerne lidt endnu… (Et tip: Anskaf STORE pege-pap-bøger, som baby ikke så nemt kan tage i hånden og putte i munden…)

Udviklingspsykolog Dion Sommer, som har forsket i børns udvikling i daginstitutioner, fortalte i går i P1, at når de voksne læser bøger med børnene til samling lige inden frokost, så er det noget, der i den grad booster børnenes sprogudvikling. Både hvad angår ordforråd, grammatik og evne til at formulere sig.
Hvis højtlæsningen vel at mærke foregår i dialog med børnene.

Læs her, hvordan du læser bøger interaktivt med dit lille barn: Højtlæsning med de små

Det kan din baby ikke undvære

Rasleæg!
De er et must, når du laver babyrytmik med din baby.

Baby synes, at rasleæg…

… er spændende. De er dejlig glatte og bløde, og det er derfor også en udfordring for hænder og fingre, når ægget drejes og undersøges

… er fantastiske, fordi de rasler (surprice!) på en fed måde,
og med et rasleæg i hver hånd kan man synkron-rasle;-)

… siger en god lyd, når man slår dem mod hinanden

… siger en anden god lyd, når man slår dem mod gulvet
… siger en tredje god lyd, når man slår dem mod sidekammeratens æggehovede

… er næsten levende, fordi de bevæger sig eller snurrer rundt som snurretoppe, når man skubber til dem,
og kilder, når de hopper op og ned ad kroppen

… er perfekte som akkompagnement til ens egen babyskønsang:-),
og til at kaste over skulderen (??!!)

Jep, som sagt, rasleæg kan slet ikke undværes. Som du kan se på billederne, stimulerer rasleæggeleg babys motorik på mange måder, men også

  • følesansen (når der holdes og mærkes på rasleægget og når rasleægget bevæger sig rundt på babys krop)
  • muskel-led-sansen (når baby rasler med ægget eller bøjer og strækker sig efter det)
  • høresansen (baby kigger efter lyden og frembringer selv forskellige lyde ved at rasle og banke med rasleægget)
  • synssansen/øje-håndkoordination (når rasleægget snurrer eller triller væk, og når flere rasleæg bevæger sig)

Rasleæg motiverer også baby til at synge, og hvis du deltager i herlighederne, vil det være med til at booste babys sproglige udvikling.

I morgen får du derfor nogle idéer til leg og sang med rasleæg, så kik forbi!

Jeg sælger i øvrigt gode rasleæg lige her, sender dem eller bringer dem med mig i mødregruppen.

PS Tjek lige det fede legetæppe, som Pelle sidder på! Det har jeg fået af Lene fra MyGuggi, som også syr de papegøjer og ærteposer, man kan købe hos mig. Jeg er så glad for det. Nu kan Pelle ligge rart og se godt ud samtidig, når vi laver babyrytmik eller babymassage i mødregrupper:-)

Næste side »